מערכת החינוך הבלתי פורמאלי – קיבוץ מענית
בקיבוץ שני מרחבים: מרחב צעיר לכיתות א' –ג', מרחב בוגר לכיתות ד' – ו'.
בנוסף כוללת המערכת מועדון נעורים לכיתות ז' – י"ב
במערכת החינוך הבלתי פורמאלי אנחנו עוסקים בעיקר ברכישת כישורים חברתיים, פיתוח ייחודיות אישית עידוד תחושת שייכות וטיפוח הלוקאליות (גאוות היחידה).
מטרת העל שלנו היא שכל ילד ירכוש במהלך שנות חינוכו במערכת, כלים איתם יוכל לפעול בחברה. קודם כילד ובהמשך כנער וכמבוגר. הקניית הכלים נעשית בעזרת פעילויות המביאות להתנסויות אישיות וקבוצתיות חווייתיות.
המרחבים
המרחבים מיועדים לכלל הילדים בקיבוץ ומזמינים את ילדי הסביבה הלומדים בביה"ס רעות להצטרף.
המרחבים נועדו לתת מענה לצרכים החברתיים של הילדים.
*לטיפוח קבוצת השתייכות גילאית יישובית.
*להקניית מיומנויות חברתיות ומתן אפשרות התנסות ותרגול בקודים החברתיים.
*לחיזוק חוויות של הצלחה ועידוד כשעת קושי.
* לניתוב דחפים לעשייה חיובית: ספורט, משחק חברתי, יצירה וחוויות מגוונות.
* לחיזוק והעצמת נטיות אישיות.
כל זאת ועוד מתקיים בפיקוח ותיווך של מדריכים מבוגרים ומנוסים.
המסגרת כוללת:
* מפגש בוקר וליווי של מדריכ/ה בהסעה לביה"ס.
* ליווי בהסעה חזרה מביה"ס.
* ארוחת צהרים חמה ומזינה.
* זמן לפעילות ע"פ בחירה בפינות במרחב וסביבתו ( דרמה, יצירה, מחשב, משחקי שולחן, חצר, מגרש ועוד...) בהשגחת המדריכים, המאפשרת יצירת קשרים בלתי אמצעיים בין הילדים.
* פעילות יומית חווייתית יזומה ע"י המדריכים .
* ארוחת ארבע.
* פיזור בשעה 16:00.
במרחב הבוגר מתקיימים בנוסף:
• פעולה בהדרכת מד"צים (כתה י') בחסות השומר הצעיר.
• פעילות ערב (פעם בשבוע).
אירועים נוספים
• ציון ימי הולדת.
• חגים וחופשים
המסגרת בחופשים
• נפתחים בשעה 7:30 .
• ארוחת בוקר טעימה ומפנקת.
• פעילות חופשית ע"פ בחירה בפינות במרחב וסביבתו.
• פעילות יזומה חווייתית (חובה) בין השעות 10:00 – 12:00 .
• ארוחת צהרים חמה ומזינה.
• פעילות צהרים יזומה (למי שמעוניין) בין השעות: 14:00- 15:15 .
• ארוחת ארבע
• פיזור לבתים בשעה 16:00 .
הקשר עם ההורים
אנחנו יוצאים מתוך ההנחה שכל ילד הוא יחיד מיוחד וחשוב לנו הקשר עם ההורים כדמויות משמעותיות ביותר בחיי הילדים, לכן אנחנו דואגים לשמור על:
* קשר רצוף, זורם ומשתף עם ההורים.
* זמינות ככתובת להורים.
* קיום שיחה עם כל זוג הורים לפחות פעם אחת בשנה.
המערכת נסגרת לשבוע בשנה בסוף אוגוסט.