יער המכבים נחשב כמקום קבורתם של המכבים, בני משפחת חשמונאי,בספר המכבים (א, פרק י"ג, 30-27) מתאר יוסף בן מתתיהו את קברי המכבים: "שמעון בנה קבר אביו ואחיו וירימהו למראה באבן גזית מאחור ומפנים. ויקם עליו שבע פירמידות זו לעומת זו לאביו ולאמו ולארבעת אחיו, ולהן עשה חשבונות, הציב מסביב עמודים גדולים ועשה על העמודים מערכת כלי זין לשם עולם וליד המערכת אניות חקוקות לראווה לכל הבאים בים. זה הקבר אשר עשה במודיעין עד היום הזה". האם אכן אלו קברות המכבים? על כך חלוקות הדעות. כלל לא בטוח שהמקום הוא אומנם המקום האמיתי. אדריכלות הקבורה (קברים מקומרים) והממצאים הארכאולוגיים שנמצאו בתוכם, לא תואמים את תקופת החשמונאים אלא משערים שהקברים הם מתקופה מאוחרת יותר למרד, מאות שנים אחרי תקופת החשמונאים, מהתקופה הרומית-ביזנטית. אנו לא ניכנס לפירוט הדעות השונות, אבל נספר כיצד התגלגל המיתוס. ב-1909 הגיעו למקום תלמידי הגימנסיה "הרצליה" מתל אביב. הם הדליקו במקום לפידים לרגל חג החנוכה וכינו את המקום "קברות המכבים", זאת על סמך השם אל-מדיה (שמה העתיק של מודיעין, העיר שבה פרץ מרד החשמונאים) והכינוי שניתן בערבית למקום "קובור אל-יהוד" (קבר הסולטן אל יהוד – קבר מלך היהודים). ( מתוך Eירוק)
|
|
|
מהאנדרטה מוביל שביל כוכר בו ניתן להמשיך ברגל או ברכב. על הדרך לכיוון יער ברזיל, נמצא את קבר שיח ערבאווי("בעל העגלה"), שחוקרים טוענים שגם זו הוכחה שלא כאן קבורים החשמונאים.
קברות המכבים
מתוך וויקפדיה " המומחים חלוקים בשאלה האם אתה זה הוא אכן קברות החשמונאים. צפונית לאתר המכונה "קברות המכבים" מצוי מבנה אבן המקורה בכיפה המכונה "חורבת הגרדי". מועד בנייתו המשוער הוא בתקופה הביזנטית, ובמרכזו נמצא קבר שייח (שיח' אל-ע'רבאווי). שרידי המקום נחקרו כבר בשנת 1870 בידי ויקטור גרן. בשנת 1874 חקר את המקום הארכאולוג הצרפתי שארל קלרמון-גנו, שזיהה את המבנה עם המבנה המסומן במפת מידבא כמקום קבורתם של המכבים. במפה מהמאה ה-4 נכתב: "את מצבת קבריהם (של המכבים) מראים עד היום". לאחרונה הציעו החוקרים לזהות את 'ח'רבת חמאם אל מידיה', המצויה בסמוך לאתר המכונה "קברות המכבים" ולאנדרטה שהוקמה עליו, שבה נמצאו שרידים מתקופות שונות ובהם שרידים למערות קבורה יהודיות, כמקומה של העיר החשמונאית מודיעין."
|